Sunday 4 February 2018

Аутсорсингът в България – алтернатива за младежта

С постоянното развитие на технологиите в сферата на комуникациите, вече не е проблем да се изграждат информационни мостове между държавите в целия свят. Това сваля бариерите и създава нови възможности пред международните фирми за иновативност и гъвкавост. В последните години България се превърна в отлична възможност за много компании, чиято дейност е свързана с аутсорсинг и поддръжка на кол центрове.  Но какво точно представлява този сравнително нов за България бизнес и защо е толкова популярен сред младите ни сънародници, най-вече учащи или скоро завършили филолози?
Като бизнес аутсорсинът започва да се развива в България от 2006 г. насам. Най-краткото обяснение е: прехвърляне на вътрешните функции на дадена фирма на външни изпълнители. В България договорът за подобна дейност се прилага на основание чл. 9 от ЗЗД, а клиентът и доставчикът подписват споразумение, с което се определят съответните трансферирани услуги.

В стремежа си да са по-атрактивни конкурентно, много фирми поддържат онлайн или телефонни кол центрове в услуга на потребителя. Това са офиси, чиято основна роля е да служат като информационен център за клиентите на дадена компания. Страни като Румъния и България привличат тези компании с наличието на млади и образовани хора, владеещи чужди езици, но с ограничена перспектива за кариерно развитие, предоставящо добро парично заплащане. Други фактори за избиране на страни от Източна Европа за практикуване на аутсорсингс, са сравнително новата и бърза интернет връзка в тези страни, както и сравнително ниските цени за наем и поддържане на офис пространства, в които да се помещават централите за приемане на обаждания. Днес на територията на България има над двадесет офиса тип „кол цетрове”. Едни от най-известните компании са HP, Софика Груп, SiTEL, Регио Ком. Бизнесите, практикуващи аутсорсинг се в областите на технологичните услуги, платформите за онлайн пазаруване и др.
Мястото на България в света на аутсорсинга най-точно може да бъде илюстрирано чрез кратки извадки от съществуващи статистически данни:
България е на девето място според Global Services Location Index за 2014 г. на анализаторската компания A.T. Kearney и е единствената европейска държава в Топ 10. 
През 2015 г. България се нарежда на 3-то място като най-привлекателна аутсорсинг локация в индекса според Business Process Outsourcing (BPO) и Shared Service Location Index на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield. »
« 24 000 професионалисти са наети в аутсорсинг индустрията, до 2018 г. се очаква този брой да се увеличи до 60 000. »
« България е на първо място в Европа по сертифицирани IT специалисти на глава от населението. »
Пъвоначалното парично възнаграждение на кадрите в аутсорсинг индустрията варира между 800 и 1300 лв. в зависимост от качествата и уменията на наетия служител. Тези суми са средно с 15 до 20 % по-високи от възнаграждението на подобни компании от сектора в света. В допълнение, много от фирмите предлагат също и коректни здравноосигурителни планове, както и бонуси като ваучери за храна, осигурен транспорт от и до работното място и др. Макар тези цифри и бонуси да се конкурират с почти всички останали стартови условия за работа в България, има и някои особености, които спират кандидатите за работа да търсят възможности в кол център. Много от тези компании не предлагат перспектива за израстване в йерархията, а в повечето има и наличие на задължителни нощни смени. Поради тези и редица други изисквания и недостатъци, средният стаж на един служител в офис тип „кол център” е две години. Но тази цифра също е в зависимост от факта, че голям процент от работниците са студенти, а мотивите им за работа в подобни фирми са гъвкавото работно време, допълнителен доход и възможност за практикуване на езикови умения. Разбира се, съществуват и много компании в сферата на аутсорсинга, които могат да се похвалят с дългогодишни служители. Повечето от тях заемат длъжности като супервайзъри или екипни лидери, а заплатите им достигат и подминават 2000 лв. в зависимост от работодателя.

По всичко личи, че аутсорсинга ще продължи да се развива в България и ще предлага все по-атрактивни работни места. Обективно погледнато, за момента това е най-добрият избор за младите ни сънародници, които са избрали да останат да живеят в България, да получават достойно възнаграждение и здравно осигуряване, съответстващо на качествата и уменията им. Прогнозата на Асоциацията по Аутсорсинг в България предвижда с до 20% годишен ръст на пазара в следващите три до пет години. По последни данни, 6 % от БВП на страната се генерира от аутсорсинг индустрията. Само времето ще покаже дали бъдещето на държавата ни ще бъде като това на Тайланд или Филипините, където аутсорсингът заема голяма част от националната икономика.
SHARE:

No comments

Post a Comment

© Open the Window