Веселин Попов, директор "Бизнес развитие" на Психометричния Център на Cambridge University (мултидисциплинарен изследователски институт, специализиран в онлайн поведението и психологическата оценка, и анализа на Big Data), дискутира горещата тема за употребите и злоупотребите с информацията, която даваме за себе си в социалните мрежи.
Работата на този млад човек е толкова интересна, че звучи като научната фантастика. Но технологиите вече изпреварват въображението. Това, което до вчера беше сюжет на филм, днес е реалност. От активностите ни в мрежата Веселин Попов и колегите му от Cambridge могат да научат много за нас.
АК: Възможно ли е да се злоупотреби с информацията, която даваме за себе си в социалните мрежи?
ВП: Напълно е възможно и, за съжаление, ежедневно наблюдаваме такива примери. Разкритията на Едуард Сноудън само открехнаха завесата на масовото наблюдение в САЩ и Европа. Неотдавнашните разследвания на намесата на Русия в изборите в САЩ и таргетираната пропаганда на Брекзит ни напомнят, че пълната истина все още не е излязла наяве. Може да се твърди също така, че "злоупотреба" и "легитимна бизнес цел" са гъвкави и размити понятия и зависят от фирмените практики, конкретните регулации и мнението на клиента.

АК: Миналата година се заговори, че Доналд Тръмп е спечелил изборите, благодарение на методиката, разработена от центъра в Кеймбридж за анализ на дигиталното потребителско поведение, макар и без ваше знание и позволение. Същият анализ е използван и за кампанията Брекзит. Някои биха го нарекли откровена манипулация. Смятате ли, че това е честна игра? Къде е границата на личното ни пространство?

ВП: Фирмата Cambridge Analytica няма нищо общо с Университета Кеймбридж. Тя е собственост на Британската фирма SCL Elections и е финансирана от Американския милиардер Robert Mercer. Тук става въпрос за дигитална агенция, която, виждайки нашите публикации в Proceedings of the National Academy of Sciences през Март 2013, решава да разработи подобна база данни и психологични прогнози от Facebook. Това го постига, според техния CEO, чрез купуването на данни от дата брокери. Според мен, въобще не е честна игра. Но да не забравяме, че Cambridge Analytica работят не само за Тръмп, а и за най-обикновени финансови и медийни компании и работодателски агенции (под проект наречен CA-Commercial). Явно е, че печелят от общественото внимание. Смятам, че в момента границата на личното пространство няма влияние над работата им.
Цифровите отпечатъци, които ние, като потребители в интернет, оставяме, представляват огромна база данни. Маркетингът ги използва, за да персонализира рекламите според интересите ни. За какво друго могат да се използват тези цифрови отпечатъци? Как дигиталният свят променя хората? С какво се занимава Психометричният център на университета в Кеймбридж? Доколко можем да вярваме на дигиталния профил на някого и дали Веселин самият има профил във Фейсбук? Отговорите на тези въпроси и много други прочетете в пълното интервю на Ана Клисарска с Веселин Попов в следващия печатен брой на ЕLYSIUM Business Magazine.
Корица: ©Tomas Marek/123RF.COM. Снимка 1: личен архив. Снимка 2: ©Andriy Popov/123RF.COM
No comments
Post a Comment